Het eerste artikel van onze recensent Adbella (15). Houd het in de gaten, er volgen er meer:

Boekbespreking 'Het leven van een loser, vet koel'

van: Jeff Kinney

‘’Het leven van een loser’’ is een serie boeken geschreven door Jeff Kinney. De serie gaat over het leven van Bram Botermans, en wat hij elke dag meemaakt. De boeken zijn al meer dan 200 miljoen keer verkocht en schrijver Jeff Kinney stopt voorlopig niet met schrijven. Het boek ‘‘Het leven van een loser, vet koel’’ gaat over Bram en zijn problemen in de winter, van een hittegolf in januari tot en met een sneeuwgevecht met de hele buurt.

Pizzadozen als schoenenvet koel

Bram zijn leven is een wild leven en je weet maar nooit wat hij volgende keer gaat tegen komen. Het hele boek gaat maar over één ding: de winter. Het is niet leuk om elke keer heen en weer te lopen van school naar huis in de kou. Dus proberen Bram en Theo, zijn beste vriend, een paar nieuwe dingen uit om de trip een beetje meer comfortabel te maken, zoals pizza dozen als schoenen gebruiken, maar dat ging al best snel fout. Want de pizzadozen worden doorweekt door de sneeuw.  Bram neemt elke ochtend een thermofles vol met warme chocolademelk mee voor onderweg. Maar dat gaat ook fout, omdat hij op een ochtend per ongeluk de thermosfles van zijn vader meeneemt. Daar komt hij pas achter als hij een grote slok champignon soep drinkt.

Sneeuwvrij

Gelukkig voor Bram is er na een paar dagen zo veel sneeuw gevallen dat school besluit dat er sneeuwvrij is. Leuk voor iedereen, maar niet voor Bram. Wanneer Bram wakker wordt en tv gaat kijken, doet de afstandsbediening het niet. Als hij de afstandsbediening opent, ziet hij dat de vier batterijen eruit zijn en dat er een briefje van zijn moeder in zit. Waarin staat dat hij eerst al zijn karweitjes moet doen, voordat hij mag gamen. Op die manier gaat zijn hele dag op aan karweitjes. Dus hij besluit de tv in de kamer van pap en mam te gebruiken, want die heeft maar één batterij nodig.

De vloer is lava

Na een paar uur gaat de telefoon en Bram neemt op. Het blijkt zijn moeder te zijn, die hem vertelt dat hij op zijn kleine broertje Max moet passen. Flink balen voor Bram, want nu moet hij de hele tijd op Max letten zodat hij niks stoms doet. Anders krijgt Bram de schuld. Bram krijgt dan een briljant idee: hij gaat Max laten doen wat hij altijd deed, een spel genaamd ‘’de vloer is lava’’. In dat spel mag je de vloer niet aanraken, maar bijvoorbeeld het tapijt en de meubels wel. Maar Max vind daar niks aan, en wordt nu zelfs bang van de vloer. Hij denkt dat het echt lava is, daarom zit Max de hele tijd op Bram zijn schouder.

Sneeuwblazer

Bram gaat met Max naar buiten en in de sneeuw spelen, omdat hij dan ondertussen de oprit sneeuwvrij kan maken. Maar Max besluit om mee te helpen. Maar ze worden benaderd door een stel kinderen die zeggen: ‘Wij maken je oprit sneeuwvrij voor $10,-‘. Bram gaat akkoord en laat de kinderen het werk doen. De kinderen gebruikten een sneeuwblazer, en Bram voelt zich opgelicht. Dus Bram wil ze alleen maar $3,- geven. De kinderen scheppen alle sneeuw terug op de oprit. Maar op dat moment komen pap en mam thuis en is de oprit nog lang niet schoon. Dus pap en mam gaven Bram een preek over dat Bram zijn karweitjes niet af heeft. De volgende dag maakt mam Bram wakker. Bram wil uitslapen, maar zijn moeder heeft andere plannen voor hem. Ze wil dat Bram de hele dag buiten in de sneeuw gaat spelen. Dus gaat Bram naar buiten en komt zijn vriend Theo tegen, die is ook naar buiten gestuurd. De twee vrienden besluiten een paar ritjes te maken op de slee voordat de sneeuwploeg komt. Ze glijden naar beneden, maar worden bekogeld met sneeuwballen wanneer ze beneden zijn

Sneeuwoorlog

Later besluiten Theo en Bram een iglo te bouwen. Dat doen ze van binnenuit, maar ze vergeten een deur te maken, waardoor het heel donker wordt en geen zuurstof binnen kan komen. Bram duwt zijn hoofd door de bovenkant van de iglo. Andere kinderen zien wat er gebeurt en  beginnen gelijk sneeuwballen in hun richting te gooien. Ze bestormen hun iglo. Bram en Theo rennen in paniek naar huis, waar ze alles uitleggen aan pap en mam. Dan vertelt pap een verhaal over hoe hij vroeger sneeuwforten maakte en oorlogje speelde in zijn buurt. Bram en Theo krijgen daar ook zin in. Ze maken een vlag van een kussensloop en een stift. Als ze klaar zijn, gaan ze naar buiten en maken hun eigen fort en wachten af. Groepjes kinderen beginnen allemaal hun eigen sneeuwforten te maken. Wanneer Bram en Theo naar buiten komen, zien ze allerlei forten en kinderen die hun bekogelen met sneeuwballen. Er ontstaat een complete sneeuwoorlog. Uiteindelijk sluiten kinderen van Laarderweg-boven vrede met elkaar. En werken samen om de kinderen uit Laaderweg-beneden te stoppen hun straat te gebruiken om te sleeën, omdat ze die kinderen haten.

Eigen mening

Persoonlijk vind ik het boek heel erg leuk, omdat het erg spontaan is en heel grappig. Er gebeuren heel veel onverwachte dingen. Ik zou het zeker aanraden om te lezen als je wilt ontspannen. Het is een heel goed boek voor jongeren en makkelijk om te lezen. Het heeft soms aparte humor en dat is naar mijn mening een van de sterkste kanten van het boek.

Abdella